Plantenjacht

Sneeuwk(v)lokjes.
Er staan er zo veel in het bos bij het kasteel van Rhoon dat de bosgrond ondergesneeuwd lijkt. Aan de rand van deze skipiste zit ik op een omgevallen boomstam. Twee staartmeesjes verzamelen stukjes mos en bouwen een nest in een streng klimop.
1 Maart: een mooie datum om de jaarlijkse gezinsuitbreiding voor te bereiden. 

Goed kijken, dan zie je een klein stukje rendiermos in zijn snavel

Het nest zelf hangt buiten beeld, zoals het meestal buiten beeld hangt; ze doen het erom

Na mijn bezoek aan de kasteeltuinen besluit ik om naar Intratuin te gaan. Ik ben namelijk op zoek naar een lavatera. Die van mij was verleden jaar afgepeigerd, waarschijnlijk omdat ik hem te laat in het seizoen had teruggesnoeid. De lavatera bloeit vanaf eind mei tot ver in het najaar met meestal roze, kelkachtige bloemen. Elke dag is er wel wat te beleven in de lavatera, want bijen, hommels en zweefvliegen vliegen af en aan. Ik noem het daarom een bijenmagneet.


Vlak voor de ingang naar de parkeerplaats van het tuincentrum flitst er een sperwer uit de struiken langs het metrotracé. Hij schiet voor mijn auto langs en verdwijnt tussen de buiten uitgestalde bomen en heesters. Stapvoets rol ik verder en probeer nog iets van de roofvogel te zien. ik verwacht niets, want ik vermoed dat hij zich via de gangpaden onder de dekking van potplanten op een argeloos scharrelend vogeltje heeft gestort of verder is gevlogen. 

Vlak voordat ik mijn aandacht moet verleggen om een parkeerplek uit te kiezen, zie ik de sperwer warempel zitten, op een raamwerk van bamboe. Behoedzaam parkeer ik mijn auto, open het portier en de achterklep en pak mijn camera. Nu niet wegvliegen graag? Gelukkig zit de sperwer met zijn rug naar mij toe en waarschijnlijk heeft hij aandacht voor iets anders, want hij blijft zitten om model te spelen. Het is een mannetje, wat ik zie aan zijn oranjebruine wang. Wat is hij mooi! Zeker als hij zijn kop een beetje in mijn richting draait en ik zijn knaloranje oog zie glimmen. 

Zonder lavatera keer ik huiswaarts. Maar u zult begrijpen dat ik dat niet erg vind.






Reacties

  1. Die lavatera, is dat de moederplant waar ik ooit een stek van kreeg ... ook die is gesneuveld. Mooie foto's weer Peter. De sperwer haast zo mooi als een bv-tje ;-)

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten