Excuses

Ver weg van Turkse rellen en verkiezingsstrijd was ik vanmiddag in de polder. Ik wilde kijken of daar de slechtvalk te vinden was en of die daar misschien broedt (wat ik overigens niet van harte hoop, want ik verdenk de slechtvalken ervan dat zij verleden jaar een van 'mijn' boomvalkenjongen hebben vermoord).  
Ik vond één slechtvalk.


Daar zit de snodaard


Volgens Tino zaten er de voorbije weken twee. Hij heeft ze een paar keer gezien en volgens hem waren ze aan het baltsen. Misschien zitten ze ergens op een nest, want op verschillende plaatsen in Nederland broeden ze al. De volgende keer moet ik de masten nog maar eens  grondig afzoeken met de telescoop.
Het is een mooi excuus om nog eens naar de polder toe te gaan. Alsof je zo'n excuus nodig hebt, want het voorjaar spat er vanaf met de zang van veldleeuweriken en het geroep van grutto, tureluur en kievit. 


Op de terugweg hoorde ik een hysterische, snelle roep. De herriemaker was een torenvalk die op een hoogspanningsdraad zat. Hem gierden de hormonen door de keel, wat bleek toen hij naar zijn vrouwtje in de mast vloog en een baltsvlucht maakte.
Misschien lukt het mij de komende tijd om ook het vervolg van zijn hofmakerij vast te leggen. 


Al met al excuses zat om te gaan buitenspelen.


Torenvalken baltsen. Vrouw links. Let op de ongestreepte grijze staart en kop van het mannetje.



Het vrouwtje: let op de gestreepte bruine staart
Het vrouwtje.

Reacties

Een reactie posten