Eerste kievitsei gevonden in Sint Oedenrode en de koperwiek verklaard

Tijdens het schrijven van dit blogje vertelt de weerman van het achtuurjournaal dat het eerste kievitsei gevonden is.
Ik schreef er gisteren al over, dat de lente in de lucht hangt. Vandaag op de fiets was dat aan de wind nog steeds niet te voelen, maar in de luwte bescheen het zonnetje mijn bolletje lekker, dwars door mijn fleece-muts heen.

Zag ik gisteren wel koperwieken, maar kon ik ze niet fotograferen, vandaag kon ik toch een groepje in mijn lens vangen. Ze zaten ver weg, maar ik heb toch wat foto's gemaakt, om te kunnen laten zien waar hun naam vandaan komt: van de roodkoperen vlek onder de wieken.

 


Ik zag ook nog een andere lentebode: een mannetje bruine kiekendief.
Deze vogels trekken in de winter naar het Zuiden (Middellandse Zee-gebied of West-Afrika). 
Was het een vroege terugkomer? Het kan, maar sommige bruine kiekendieven overwinteren ook in de Zuid-Hollandse en Zeeuwse delta. 
Dus het kan ook een van die overblijvers geweest zijn. 


Reacties