In geuren en kleuren



Het Bernissegebied stond er vandaag bij als een bontgekleurd schilderij met een achtergrond van ontelbare tinten groen tegen een felblauwe lucht met witte vlokjes wolk. 
Op de voorgrond, in het gras, gele paardenbloemen, wit fluitenkruid, paarse hondsdraf, zachtlila pinksterbloemen en geelwitte madeliefjes.

Vlinders, zoals koolwitjes, bonte zandoogjes, dagpauwogen, atalanta’s en zelfs oranjetipjes kleurden met fladderende penseelstreken de open ruimtes in. Een koor van zangvogels omlijstte het tableau, terwijl vogelkers en meidoorn een zware zoete geur door het openlucht-atelier verspreidden.

In dit schilderachtige tafereel genoten Tino en ik vanmiddag van onze eenvoudige lunch aan de voet van een dijk.
Natuurlijk hadden wij een strategische plek ingenomen, met vrij uitzicht naar diverse kanten. Hier hoopte ik vandaag mijn eerste boomvalk van het jaar te zien.

Voor ons fladderden enkele boerenzwaluwen. Een stel zwart-wit-bruin getekende bergeenden, met knalrode snavels, scharrelde in het weiland rond onder het toeziend oog van een tiental jonge Lakenvelders.  

Na een meeuw, een bruine kiekendief en een kraai, was het nu een blauwe reiger die rechts van ons kwam aangevlogen. Net had ik dit vastgesteld, of onder de reiger ontwaarde ik een donker silhouet dat snel onze kant op kwam. “Boomvalk”, riep ik naar Tino en enthousiast volgden wij door onze kijkers het valkje. Het trakteerde ons op een snelle flyby en verdween boven het bosje uit het zicht.

Tino merkte op dat hij geen rode broekveren had gezien.  Voor mij was het echter duidelijk een volwassen boomvalk, dus de rode broek zou er zeker aan zitten. Thuis, bij het uitvergroten van de foto bleek dat te kloppen. 
Hierdoor konden wij op de valreep ook de kleur roestrood aan het palet toevoegen. 


Bij goed kijken is onderaan de pijl een plukje roestrode dijbeenveren te zien

Sssjoeffff!!! Het boomvalkjaar 2018 is begonnen.


Reacties

  1. Aha je bent vast geïnspireerd door Paulus Potter en Gudo Gazelle.
    Mooi landschapsfoto en dito prozatekst.
    (misschien iets teveel van het goede, maar dat kan de pret niet drukken)

    't weer begonnen Peter.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten