Verrassend nest

De eerste boomvalken zijn terug in het land. Spoedig hoop ik ook 'mijn' boomvalken weer terug te zien. Daarmee bedoel ik de vogels die ik de voorgaande jaren ook volgde. Zij komen namelijk elk jaar terug naar hetzelfde gebied. 
Maar niet naar hetzelfde nest. Zij kiezen elk jaar een ander, meestal van een kraai. Wil ik uitvinden waar de boomvalk gaat broeden, dan is het zaak om uit te vinden waar geschikte nesten zitten. 

Niet elk kraaiennest ziet er hetzelfde uit. Bovendien nemen boomvalken weliswaar mééstal kraaiennesten over, maar niet altijd. Ieder ander ondiep nest komt in aanmerking. In feite begluur ik daarom alle nesten in het boomvalkenterritorium (altijd van veilige afstand, door telescoop of verrekijker, om de vogels niet te verstoren).

In vorige jaren heb ik ook wel eens geprobeerd om een gaaiennest te vinden. Dat was nooit gelukt, omdat gaaien meesters zijn in stiekem doen. Maar soms hoef je helemaal geen moeite te doen. Dat bleek twee weken geleden maar weer eens, toen mijn speurtocht naar geschikte boomvalknesten mij zomaar een gaaiennest in de schoot wierp.
 
Van het nest geen foto, want nestfotografie is "not done" in natuurfotografenland. Wel een foto van de trotse vadergaai die onder het nest de wacht hield.




Reacties