Kleine hapjes, een reisverslag. Deel 2: aankomst op de camping.



De voorspelling was, dat het ’s middags in Brabant zou opklaren en dat het mooie weer zou eindigen in een hittegolf. Maar op maandagochtend regende het nog. Wat mij wel uitkwam, want dan hoefde ik mij niet te haasten en kon ik in alle rust mijn auto inladen. Om half twaalf zat ik in de auto, hoopvol vooruitziend naar beter weer en mooie natuurontmoetingen.

De eigenaar van de camping had een grote volière met kleurrijke vogels. Mijn compliment erover aanvaardde hij in dank. Even later bedacht ik dat het waarschijnlijk niet eens zijn vogels waren, want de man legde een verbluffend gebrekkige kennis van inheemse vogels aan de dag. Zo dacht hij dat een gierzwaluw een grote vogel was met enorme klauwen. Van een boomvalk had hij zelfs nog nooit gehoord!

Ik zette mijn tent op vlakbij een mooie, volle eik. Deze eik wierp een grote schaduw over mijn plaats.  En omdat de voorspelde hittegolf intussen was aangebroken, was dat een zo weldadige vorm van luxe, dat de overige kampeerders met verlangende blikken naar mijn plekje staarden.

Een van de medebewoners
Toen de tent stond, blies ik uit in mijn verstelbare stoeltje. Achterover leunend kon ik de eerste indrukken opdoen van de camping en zijn bevolking, die voornamelijk bestond uit gepensioneerden, verblijvend in ruime toercaravans met dito voortenten, van alle gemakken voorzien. Ik had maar één overbuurcaravan met twee rustige bewoners en verder vrij uitzicht over een moestuin, een poel, een weitje en een bosrand en een kippenren.

Een grote, gemengde zwerm huis- en boerenzwaluwen zorgde voor de muzikale omlijsting. Ik bedacht dat deze vliegende voorraad pluimvee erg bij boomvalken in de smaak zou vallen. Nauwelijks had deze gedachte mij verlaten of de zwerm groepte in paniek samen. Even later zoefde een boomvalk over de camping.
Was dit een gunstig voorteken?

boerenzwaluwen, die een grote boom op het erf als rustpunt gebruikten

In paniek verlieten ze de boom en groepeerden zich, luid kwetterend: gevaar, pas op!

Daar verscheen de boomvalk, met onder zich twee alerte zwaluwen.

Reacties