Is Peter Beter?



Taalwetenschappers verwachten dat de letters V en B uit het Nederlands plaats gaan maken voor de letters F en P. Met de F is dat in veel regio’s al het geval. Ook hier in Rijmond, waar we al lang op “fakantie meer fis dan flees eten, wat een lekkere fariatie is op de sleur van alledag”.



Dat van die verdwijnende B schijnt vanuit Vlaanderen langzaamaan onze kant op te komen en de deskundigen zijn ervan overtuigd dat wij over enkele decennia ons "prood bij de pakker halen". 

Het zal even wennen worden. En hoe moet het met woorden die hetzelfde geschreven worden, maar een andere betekenis hebben, zoals poot en poot ("bij het van wal gaan, stond de hond nog maar met één poot in de poot")? Of zal dat wel loslopen, want ook nu al bestaan er woorden die meerdere betekenissen hebben.



Gelukkig is het niet andersom, want dan zou ik ineens Beter heten. En hoewel die naam uitstekend weerspiegelt wat ik eigenlijk ben (haha), blijf ik liever gewoon Peter. 

Tot slot hoop ik dat het mijn tijd nog wel zal duren, want ik moet er eigenlijk niet aan denken dat mijn favoriete roofvogel ineens gedegradeerd zou zijn tot Poomfalk. Dat klinkt toch nergens naar?

Boomvalk, met een hoofdletter B!

Reacties