Niets? Er is altijd wel iets.



Ik heb mijzelf getrakteerd op een lang weekend. Vandaag was de eerste dag.
Ik wilde boomvalken gaan spotten en ben daarvoor de hele dag op verschillende plekken aan het zoeken geweest. “Zoekt, en gij zult vinden”. Zo luidt het spreekwoord. De werkelijkheid bij het boomvalken is anders: zoekt en gij zult soms iets vinden, maar meestal niets.

Niets is een relatief begrip, hoe absoluut het woord ook klinkt. In de absolute betekenis is niets immers helemaal niks, nada, nakkes. Niet een beetje, of een heel klein beetje, maar gewoon niets. 

In relatieve zin gaat het erom om vast te stellen, waarvan er niets was, zoals vandaag van boomvalken. Maar andere vogels waren er wel en ook heb ik mooie uitzichten gezien, deels in de mist, heb ik een gesprek gevoerd met een allervriendelijkste zeevisser en heb ik heerlijk onderuitgezakt tegen een paal gezeten, uitkijkend over de zonovergoten Westplaat, waar een slechtvalk grote groepen steltlopers de lucht in joeg.

Ondanks dat het met boomvalken dus "niets" was, was het dus toch een geslaagde vrije dag. En dat is niet niks!


Een acrobatische pimpelmees aan een vlierstruik


Weg-mezen!


Wie als een echte vogelaar tuurt, ziet er vijf (jonge fazanten)


Vrouw torenvalk in de mist


Een libel (vraag me niet naar de soort)


Er is altijd wel wat bijzonders te zien in de Rotterdamse haven, zoals een klein klosje...


Of een schip met een nieuwe naam dat nog geen afstand kon doen van zijn oude (Yangtze Diamond)


Een man torenvalk balancerend op een te dunne tak


En een prachtige vuurgoudhaan in een even prachtige meidoorn. De vogeltrek is begonnen!

Reacties