Klunzen bestaan niet

Gezien

Met een flauwe bocht vloog hij aan
en verdween toen in het struikgewas
even een verplaatsing, een beweging
tussen het schijnbaar stilstaan van
huizen en bomen, lucht en ruimte.

De horizon verplaatst zich achter
mijn netvlies en het niet benoemen
van zijn naam lost op in mijn brein
in mijn hart heeft hij al een plek

Gedicht van Niels Snoek, uit ‘Wat ons Bezighoudt’
Door Tino van Kampen en Niels Snoek


Toen ik dit gedicht in het laatste boek van Tino en Niels las, moest ik meteen denken aan het vogelen en de heftige discussies die er wel eens ontstaan over het determineren van een soort.

Het was een ‘zus’, want een vlekje hier! Nee, het is een ‘zo’, want een streepje daar! Wie gelijk heeft, is de overwinnaar. Wie het mis heeft een kluns?

Ik herinner mij een avond in Zeeland. Tino en ik waren een paar dagen op vogelvakantie. De laatste avond voor ons vertrek hadden wij ons flink getrakteerd in een restaurant van een gehucht. Vooral het bier, dat ik toen nog mocht drinken, vloeide flink. Op onze fietstocht terug naar onze B&B slingerden wij er vrolijk op los, wat daar geen kwaad kon, want op die landwegen kwam geen hond. 

Bij een hek stopten wij om de voorbije dagen te evalueren. Er was een vogel geweest, die wij allebei niet op naam konden brengen, maar wat was hij mooi. Zo mooi, dat wij hem maar zelf een fictieve naam besloten te geven. Een hele rare. Dat moet wel, want waarom anders hingen wij even later slap van de lach over ons hek? 

Toch, die halfdronken lachbui was een belangrijk moment van bezinning voor ons. Namelijk dat het geen snars uitmaakt of je altijd weet hoe een bepaalde vogel heet. Dat het erom gaat om te genieten. Genieten op een manier die voor jou gepast is. Waar het om gaat, zijn de laatste zinnen in Niels’ gedicht: dat wat je ziet, een plekje krijgt in je hart.  

Het boek van Tino en Niels bevat een kleine honderd pagina’s gedichten en proza (50-50). Je kunt het eventueel hier bestellen.

https://www.boekenbestellen.nl/boek/wat-ons-bezighoudt/9789464066531

 

Dit is een? Wie het weet heeft geluk, wie het niet weet ook.

 

 

Reacties

Een reactie posten