Gelderse rookworst

Ik heb er nog mee in mijn handen gestaan bij de Jumbo in Zelhem. In dat Gelderse plaatsje waren Tino en ik neergestreken voor een midweek vogelen ‘elders in Nederland’. Maar de Gelderse worst was veel te zout, zodat het speklapjes werden, die Tino heerlijk bakte trouwens. Erbij: spruiten en gekookte aardappels; soms is er niets lekkerder dan Hollandse pot.

‘Elders in Nederland’ is meestal een plaats waar veel minder vogels zitten dan in onze Zuidhollandse delta. Om veel soorten te zien, kun je dus beter thuis blijven. En toch ga je wel eens weg, omdat weggaan niet alleen om vogels draait. Gewoon om eens in een andere omgeving te zijn en daar de sfeer op te snuiven.  

De landschappen in Gelderland zijn aangeharkt, maar wonderschoon. Strak gemaaide weilanden, kleine bosjes, houtwallen, greppels, landgoederen met immense beukenbossen, gehuchtjes. Weinig hekken, veel paden en stille landwegen, de meeste vrij toegankelijk.
En ongelooflijk rustig. Wat een verademing!

Natuurlijk zagen wij wel wat vogels, en zelfs een paar bijzondere, die je hier niet hebt. Zoals de middelste bonte specht. En ik ook een zwarte, die zich precies zo kort liet zien, dat hij weg was voordat Tino bij mij was om ook te kijken. Hij zag dan weer een kuifmees, die voor mij te snel was, zodat het mooi in evenwicht bleef.  

De glanskoppen bleven wel voor ons beiden poseren. Dat is een mezensoort met een zwarte kop. Ze lijken op matkoppen, die wij hier dan weer wel hebben. Eigenlijk is de gelijkenis tussen de soorten zo groot, dat het haast niet lukt om de verschillen te zien, maar als je er dan toch bent, en er komt er een op je pad, dan kijk je natuurlijk wel.

Er waren ook eekhoorns. Gewoon in de tuin van ons huisje. Dat huisje lag op een zo bosrijk park, dat zelfs ik, met mijn verpeste botlekneus, de heerlijke geuren van het herfstbos rook. Zo’n mix van den, rottend blad en paddenstoelen, die her en der ook op de bosgrond of tegen boomstammen groeiden.    

Foto’s maken gaat het beste in je eentje. Daar is dus niet zo veel van gekomen. De beste zijn nog van de paddenstoelen, want die vliegen niet weg.

En dan ben je toch weer blij om thuis te zijn. En niet alleen omdat je hier meer vogels hebt…

 

De voorste twee waren Duitse meisjes die ons beleefd Bon Appetit wensten, toen wij al boterham etend op het karrenspoor de middelste bonte specht zochten



Zie hier: de glanskop



Grote sponszwam

De lichtroze kont van de beweeglijke middelste bonte specht

Rookworstje

Reacties