Een meerkoet de 'Sjaak'

Weten jullie nog, 3 mei, dat filmpje van die agressieve meerkoet? Wel, 'gelukkig' zijn ook de meerkoeten zelf wel eens de sigaar. Zo zag Tino, mijn vogelmaat, laatst een buizerd met een meerkoet op weg naar zijn jongen gaan, in een nest, hoog in een hoogspanningsmast. De meerkoet ging als gebraden kip de gulzige buizerdkeeltjes in.  Wel in hapklare, door de moeder afgescheurde brokjes. 

Dat kan ook anders, zo ontdekte ik gisteren na een ochtendje vogels kijken. Rechts van mij, boven een sloot, zag ik een grote grijze flits. Op de achtergrond klonk gekrijs van een woedende meerkoetmoeder. De grijze schicht bleek een blauwe reiger met een maaltje vers gevangen koet. Het was een al wat ouder jong en daarom flink uit de kluiten gewassen. 

Ik dacht hoe gaat hij dat taaie en stugge dier wegwerken? Maar reigermans had er geen problemen mee. Het hele dier verdween in zijn keelgat, kop eerst. Tussentijds doopte hij zijn prooi steeds even in het water, voor de smering. Maar al na een paar minuten was de klus geklaard.

Koet eet kievit, reiger eet koet, merel eet wurm, sperwer eet merel en ga zo maar door. Kortom, het is eten en gegeten worden in de natuur.

De jonge koet is eerst met knijpen en onder water houden dood gemaakt.

Hap...

Slik!
 



Reacties