All inclusive vakantiepret

De laatste weken worden wij gewekt door getjilp. Dan wanen wij ons aan het ontbijt op het terras van ons favoriete hotel op Lesbos of in een Zuid-Spaans dorp, waar de mussen talrijk zijn. In Nederland is dat echter lang niet zo vanzelfsprekend.

Om hier mussen te "krijgen” moet je wat moeite doen. Zo laat ik aan de buitenkant van mijn tuin het onkruid staan. Het ziet er rommelig uit, maar de mussen waarderen het, omdat er zaadjes en insecten voor ze te vinden zijn. Ik heb ook een grote meidoorn laten groeien. In die stekelstruik zit ons mussenvolkje graag, waarschijnlijk omdat de sperwer wel uitkijkt om zich erin te wagen, maar ook omdat hij stampvol zit met luis (zie foto’s). Huismussen voeren hun jongen in de eerste 5 levensdagen hoofdzakelijk met bladluis. Sinds ik dat weet, laat ik de bladluis gewoon op al mijn planten zitten. Dan maar een keer  een verpieterde struik. Ook overige trekpleisters zijn in trek: de drinkschaal, het vogelbadje, de zandschaal en het vijvertje, waaruit ze graag drinken of waarboven ze waterjuffers vangen.
Al die maatregelen bij elkaar hebben succes. Nu lijkt het wel of de mussen mijn tuin zien als een vakantieoord, met restaurant, strand en zwembad. Helaas niet ‘all inclusive’, want zij nestelen ergens anders. Maar wat niet is…?  
  
Een tip voor wie niet weet wat hij of zij dit jaar met zijn vakantiegeld moet doen: koop het boekje “De Huismus” van Kees Heij en Jacques Vos. Laaiend interessant en vrij makkelijk leesbaar. Wie nog meer bestedingsdoelen zoekt, kan zijn tuin vogelvriendelijk (laten) maken. Stenen eruit, gazon, borders en een klein vijvertje erin. En misschien waan ook jij je over een paar jaar in de Méditerranée van je eigen tuin. Hoef je meteen nooit meer op vakantie.  

Maar zonder gekheid, weet 1 ding over die mussen: je wordt er heel vrolijk van! 

Badderen

Moeder mus voerde haar jong een vuurjuffertje van bij de vijver

Fraai mannetje lust ook wel een slokje

Moeder mus met een bekje luis
Nog meer luizen worden van de meidoorn geplukt...

En aan een hongerig mussenkind gevoerd.

Reacties

  1. Erg leuk verhaal weer en prachtige foto's. Gezellig, zo'n mussenbende. Zo komt er bij mij ook regelmatig een hele familie al kwetterend foerageren in mijn vogelvriendelijke tuin. 😊

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten