Wie is de slimste mens? Ik niet.


De Slimste Mens. Wie die quiz wint, is de slimste van de dag. Die persoon hoeft niet de meeste antwoorden te weten. Zijn mate van slimheid wordt ook bepaald door tactiek. Soms is het verstandiger om niet te antwoorden en snel te passen. Want ook snelheid is bepalend. Je moet namelijk seconden bij anderen wegspelen, terwijl je eigen seconden wegtikken.

Wie bepaalde antwoorden weet, lijkt eerder dom dan slim. Want wie kent nu alle leden van de familie Kardashian. Wie, zegt u? Precies! 
Maarten van Rossem, het intellectuele jurylid, weet dit soort kulvragen feilloos af te kraken. Het succes van de show hangt mede af van zijn gortdroge, relativerende opmerkingen.

Er is ook een Slimste-mens-app.
Ik doe daar nooit aan. Maar zeg nooit nooit, want een goede vriendin van ons speelt de app ook en haalde mij over. Nu speel ik zelf ook mee met de quiz. Ik heb meteen al geleerd dat ik niet slim genoeg ben. En in elk geval niet snel genoeg, want typen op een I-Phone SE (zo’n beetje de kleinste smartphone) is normaal gesproken al lastig, laat staan onder tijdsdruk.
Tijdsdruk tast het denkvermogen aan, het verandert de hersens in te lang gekookte spaghetti.
Ook is duidelijk geworden dat ik niets weet van heel veel dingen. Onderwerpen die bij de hippe kandidaten op televisie kennelijk basiskennis zijn, zijn mij compleet vreemd. Vraag mij dus niet wat ik weet van Zuid-Amerikaanse kunstenaars uit de 18e eeuw. Bij natuurgerelateerde vragen overtref ik de rest juist weer. Blijkbaar hebben ook zij wel eens onder een steen geleefd, maar onder een andere dan die van mij.

Maar wat weet u eigenlijk van kraaien? 

Deze kraai zocht een plekje met een identieke snavelvorm. De vorm van de lampenkap is treffend.

Eksters zijn ook een soort kraaien. Zij wassen zich wel eens, zoals deze voor het vliegen had gedaan.
Klik op de foto en geniet van die prachtige verenpartij.

Kraaien maken vaak ruzie met andere vogels. Meestal zijn zij de agressor, maar hier was het de stormmeeuw.

Alle soorten kraaien zijn schrander. Deze kauwen hielden in de vroege morgen een briefing. Dat doen zij net als de oude Romeinen, gewoon tijdens het poepen.

Reacties