Een productieve zomer

In goede zomers hebben boerenzwaluwen wel drie broedsels in een jaar, het laatste in augustus. En dat wij dit jaar een goede zomer hebben, is duidelijk. De zwaluwen hebben daarom nog steeds kinderen. Die schreeuwen om aandacht in de vorm van lekkere hapjes.

Als ik kijk naar hoe zo’n zwaluwvolk zwierlijk in de weer is, vergeet ik vaak de tijd. Het blijft leuk, dat gezellige gekwetter, de acrobatische stunts die zij uithalen, het voeren van hun jongen op een hek, maar soms ook in de lucht. Het is een sport om te proberen er een mooie foto van te maken. Geen eenvoudig streven, want ze zijn snel en hun vlucht is grillig, gaat nooit in een rechte lijn en nooit met dezelfde snelheid. Maar dat geeft niet. Ik zoek gewoon een lekker plekje in het gras, liefst met een steuntje in de rug en laat ze dan maar komen.

Soms klinkt uit een zwaluwmond ineens een hoge piep die afwijkt van hun standaard brabbeltaaltje. Dan is het opletten geblazen! Voor de zwaluwen, maar ook voor mij, want dan is er een roofvogel in de buurt, zoals de razendsnelle boomvalk. Ook vanmiddag gebeurde dat, maar gelukkig voor de zwaluwen vloog hij dit keer door om andere vogels het leven zuur te maken (of te beëindigen). De zwaluwen gingen dus al gauw door met het zorgen voor de kleintjes en mij lukte het zowaar om er een paar mooie foto’s van te maken.

 
Roepend om het hardst

Daar komt vader. Kijk ook naar het kind links bij de paal
Ik ben er al...

Hap, het andere kind blijft roepen


En op weg naar een volgende lading. Prachtige staarten hebben ze.





Reacties

Een reactie posten