Boertjes voeren

Lange vogelnamen worden door vogelaars voor het gemak soms afgekort. Zo wordt de gierzwaluw gereduceerd tot een ‘giertje’ en een boerenzwaluw tot een ‘boertje’.

Toen ik gisteren laat in de middag op de Hogeweg fietste, was het bij de ‘boertjes’ een drukte van belang. Bij hun jacht op insecten scheerden de zwaluwen over de velden. Van mijn aanwezigheid trokken ze zich weinig aan, want ze zoefden mij links en rechts om de oren.  Het was prachtig om door die behendige acrobaten te worden omzwermd. Nog prachtiger werd het toen uit de bomen boven mij geagiteerd gekwetter klonk. Het bleken jonge zwaluwen te zijn, die luid bedelden om een hapje insect.

Voor mij, de mens, leken al die jagende zwaluwen op elkaar. Maar de jonge vogels pikten hun ouders er feilloos uit. Zodra er een in de buurt kwam, zetten de boertjeskinderen simultaan een enorme keel op. Meestal werd dat direct beloond met een sappig hapje dat vakkundig in een van die keelgaten werd gedeponeerd.   
Het is niet eenvoudig om zulke rappe luchtpiraten op de foto te krijgen, maar ik heb mijn best gedaan, zodat u er achteraf van kunt meegenieten. 

zoevend over het veld grijpen zij het ene na het andere insect

Zie die kelen eens!

Tijdens het bedelen wordt ook veel gefladderd

De oudervogel is geland

Hier kind, de rest moet nog even wachten

Reacties