Waar ligt hier de overkant?




De inwoners van Goeree Overflakkee noemen alles wat aan de overzijde van het water ligt ‘de overkant’ en iedereen die aan zo’n overzijde woont, noemen zij ‘overkanters’.  Natuurlijk bedoelen zij daarmee 'niet van hier'.
Maar zo gedacht woon ik dus eigenlijk aan de overkant. 

Heel verwarrend, want vandaag was ik zelf ook aan een overkant, namelijk aan de overzijde van het Spui op het eiland de Hoekse Waard. Maar het kan nog ingewikkelder, want ten opzichte van Goeree-Overflakkee ligt de Hoekse Waard ook aan hun overkant. Dus waar is nu de overkant? Gek word je van die Flakkeeënaren!

Waar je niet gek van wordt, is de rust en stilte op de Hoekse-Waard en in het bijzonder in  het gebied tussen Goudswaard en Nieuwendijk. Daar ligt zo ver als het oog reikt natuur. De zon staat hier bijna de hele dag in je rug, waardoor het zicht er perfect is. Eenmaal op een uitkijkplek aangeland hoef je dus niet meer weg.

En dat is precies wat mij vandaag gebeurde: ik belandde om tien uur in de luwte van de kijkhut bij het nieuw aangelegde natuurgebied Spuimonding-oost (inderdaad, pal 'aan de overkant' van de Spuimonding-West op Voorne-Putten). Die luwte was overigens noodzaak, want de straffe wind maakte het guur en koud. Vele (roof)vogelwaarnemingen later ging ik pas weer weg en eigenlijk alleen omdat de temperatuur na vieren zover zakte dat het zelfs uit de wind niet lekker meer was.
De zon ging overigens wel 'lekker' onder, namelijk in de kleuren van een zak ‘Hamka’s Original’ (dat weet ik, omdat die op dit moment gekreukt en leeggegeten naast mij op tafel ligt. 


Zo'n kleur ongeveer.


De rijp die vanmorgen op de grond lag, is er net af

Slechtvalk, met aan de overkant polder Zuidland

De slechtvalk kwam vrij dicht langs gevlogen


Deze blauwe kiekendief (vrouw) kwam ook even meegenieten 





Reacties