Drie ster(re)n vogelen


Vóór dag en dauw was ik niet op, maar wel vroeg genoeg om een paar uur buiten te kunnen zijn. Later zou de zon te heet worden en mij de rest van de dag tot binnenblijven veroordelen.

Ik was naar de Beninger Slikken gegaan, omdat daar kemphanen zitten. Deze steltlopers hebben in deze tijd van het jaar prachtige verenkragen in verschillende kleuren. Ik wilde er graag een fotograferen om met u te kunnen delen, maar zoals zo vaak kwam van dit plan niets terecht.
Bij het natuurgebied aangekomen bleek namelijk dat het opkomend tij was. De kemphanen zaten er wel, maar op een hoger gelegen stuk, waar zij de voeten droog konden houden. Veel te ver weg voor foto’s.

Gelukkig zou ik mij toch goed vermaken. 

Met het binnenstromende water kwamen kleine visjes meegezwommen over de zandplaat vlak voor mij. Deze visjes trokken sterns aan, zoals visdiefjes, maar ook dwergsterns, een soort die voornamelijk langs de kust voorkomt. Beide soorten hebben een fladderende vlucht en bidden boven het water voordat zij erin duiken om te proberen een visje te grijpen. De dwerstern, die veel kleiner is, fladdert soms letterlijk als een vlinder. Met zijn witte voorhoofd en gele snavel is het een charmante afwisseling op de ook sierlijke, maar veel algemenere visdief. 
Alsof het vissende, fladderende sternenfeest nog niet spectaculair genoeg was, vloog er ook nog een zwarte stern voorbij. Deze soort broedt hier niet in de buurt en zie je    maar heel soms, als je geluk hebt. 

Ondanks de ontbrekende kemphanenfoto's werd het dankzij de drie sternensoorten toch nog een vijfsterrenochtend. 



Dwergstern

De 'gewone' visdief

De bijzondere passant: zwarte stern




Reacties