Analfabeesten


Mensen die de bordjes negeren. Zijn het analfabeten die de opschriften niet kunnen lezen of “gewoon” lieden die hun eigen gerief belangrijker vinden dan het welzijn van de natuur?

Vanmorgen was ik in gesprek met een medevogelaar. Wij hadden net een personenauto over het fietspad langs de Beninger Slikken zien rijden en net als ik ergerde hij zich groen en geel aan dit soort respectloos gedrag. Maar net als ik is hij er mee gestopt om mensen erop aan te spreken, omdat deze vaak beestachtig reageren. Zo vertelde hij een paar weken geleden bijna te zijn gemolesteerd door een zwaarlijvig viswijf met een loslopende hond, die ‘zijn kop wel even zou verbouwen’.
Mij overkwam hetzelfde, maar dan met een grofbesnaarde bouwvakker, inclusief diep ingesneden behaarde bilspleet, die met zijn fiets in de gesloten tijd door de polder Biert reed.


Dan liever visdiefjes. Die hoef ik gelukkig niet aan te spreken. Niet omdat ik weet dat zij inderdaad niet kunnen lezen, maar omdat de bordjes niet voor hen bedoeld zijn.







Reacties