Ctrl+Alt+Delete



“Wilt u de computer afsluiten, of opnieuw opstarten?”

"Opnieuw opstarten graag" antwoordde ik gisteren.
Elektroden werden op mijn bovenlijf geplakt. Rechts boven en links achter zelfs twee handgrote plakkers, ook deze voorzien van draden. 

Een verpleegkundige hield mij een groen zuustofmasker voor en vroeg mij diep adem te halen. Ondertussen deed haar collega de briefing:
“meneer is een 55- jarige man, die uitgebreid bekend is met hartritmestoornissen. Hij heeft momenteel atriumfibrilleren en wij staan op het punt om een cardioversie uit te voeren. INR en Kalium zijn in orde. Meneer kan zijn nek  goed bewegen en zijn luchtwegen zijn vrij, zodat eventuele slangen probleemloos kunnen worden ingebracht”.
Aan het eind van de briefing knikten de cardioloog en de anesthesist elkaar toe: groen licht.
Nu richtte de zuster zich tot mij:  “meneer, u kunt een beetje zware oogleden krijgen, dus doe ze maar lekker dicht…”

Al een halfuur later werd ik wakker van de stem van Sandra. Zij stond naast mijn bed en vroeg hoe ik mij voelde. “Uitstekend”, antwoordde ik naar waarheid. Mijn hart liep weer als een zonnetje, regelmatiger dan het in lange tijd had gedaan. 

Helaas waren de ritmestoornissen die mijn borstkas de middag ervoor plotseling begonnen te teisteren zo heftig dat er niets anders opzat dan deze cardioversie.En het was fijn om te weten dat het hart weer regelmatig klopte, maar tegelijkertijd was ik bang dat het bij de eerste de beste inspanning weer van slag zou raken. Ik besloot daarom om het te testen met een voorzichtig fietstochtje door de polder. Ik hoopte er ook afleiding te vinden, want de vorige dagen waren vermoeiend en spannend geweest.   Prachtige herfsttinten, mooie luchten en natuurlijk vogels deden hun werk en bij terugkomst bleek mijn hart deze test te hebben doorstaan. 
Dat geeft de burger moed.

Mooie luchten om bij weg te dromen

Slobeenden, met de brede, spatelvormige snavels

Grote bonte specht tijdens sloopwerkzaamheden

Reacties