De verknipte gids



De ANWB Vogelgids van Europa is een populaire vogelgids. Begrijpelijk, want voor huis-, tuin- en keukendeterminatie is het een prima gids. Er staan vrij natuurgetrouwe afbeeldingen in en ook de geschreven toelichtingen helpen de vogelaar goed op pad.   

Toen ik die van mij kocht, was er alleen een in omloop met een harde kaft. Die stond mooi in een boekenkast, maar paste niet in de zak van mijn jas of broek. In het veld, waar ik hem het hardste nodig had, had ik er dus niets aan.
Daarom besloot ik om mijn spiksplinternieuwe vogelgids om te bouwen tot een buigzame versie. Ik zou de dunne buitenbladen van de kaft eraf snijden en vervolgens de harde kartonnen binnenkanten eruit halen.   
De geïllustreerde buitenbladen zou ik weer terugplakken, waarna ik het geheel zou kaften met plakplastic. Daarmee zou ik twee vliegen in een klap slaan: het boek werd flexibel en tevens spatwaterdicht (zeer handig in het veld). Zo bedacht, zo gedaan. Nog geen uur later was mijn omgebouwde gids klaar voor gebruik.

Een paar dagen later zat ik ergens steltlopers te bekijken. Een zeer gevarieerde en moeilijke soortengroep, dus op enig moment had ik de gids nodig. Ik diepte hem op uit mijn jaszak en sloeg hem open. Toen ik hem weglegde in het gras zag ik tot mijn schrik dat ik de achterkaft ondersteboven had geplakt. Was de waarde van het boek door mijn knip- en plakwerk al stevig gedaald, nu ik de kaft ook nog eens andersom had teruggezet, was het gloednieuwe boek niets meer waard.   

De vogelgids is intussen zo’n 12 jaar in mijn bezit. Hij is nog niet uit elkaar gevallen, het plastic zit er nog op, maar hij is wel gepokt en gemazeld. Ik neem hem allang niet meer mee naar buiten, behalve als ik naar het buitenland ga. Op sommige pagina’s heb ik dingen opgeschreven, zoals plaats en datum van waarnemingen.   

Het is een unieke, persoonlijke vogelgids geworden.
Als ik ooit nog eens heel beroemd word, wordt het ding bovendien een kapitaal waard.
 

Hoe dom kun je zijn??


Reacties

Een reactie posten