Houdt het hier op?



Ik ben zelf erg ver geweest. Verder dan de meesten ooit zouden kunnen navertellen. Op het punt waar ik stopte, was er niets. Helemaal niets. Geen licht, geen zingende engelenkoren. Dus als u mij vraagt of er daar iets is, dan antwoord ik “waarschijnlijk niet”.

Op een dag als vandaag hoop ik vurig dat ik het mis heb. Dat ik simpelweg niet ver genoeg ben geweest om het te kunnen weten.
Dat er stille watertjes zijn, waarin ruisvoorns kringen maken, die de aandacht trekken van zijn alerte vissersoog.
Dat er rietkragen zijn, waarin een roerdomp zich probeert te verstoppen, maar niet goed genoeg om aan zijn vogelaarsblik te kunnen ontsnappen.
En dat er sappige veldjes zijn, waarop hij ontspannen kan liggen met een grassprietje tussen zijn tanden en de oren gespitst op piepjes van goudhaantjes in een meidoorn, die een gewoon mens zullen ontgaan, maar hem niet. 
En mooie blauwe luchten, waarin hij kan speuren naar het silhouet van boomvalken, zoals hij zo graag deed, voor mij.

Dat alles hoop ik, opdat wij er troost uit kunnen putten dat hij kan blijven doen wat hij het liefste deed, wat hem maakte wie hij was: een buitenmens.
Maar wat als mijn hoop vergeefs is, dat er niets is en dat het voor hem over is? Dan troost ik mij met het idee dat zijn gevecht nu over is, dat hij gestreden heeft als een moedig man en dat hij nu mag rusten.
  
En in mijn gedachten leeft hij voort, want er is geen plek op Voorne-Putten die zijn geest niet ademt en mij niet herinnert aan mijn omzwervingen met deze mooie mens. Want dat was hij, een mooi mens. Als vader, als echtgenoot en als vriend.


Reacties

  1. Heel mooi geschreven, heel veel sterkte met dit grote verlies

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heel mooi geschreven, heel veel sterkte met dit grote verlies

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een prachtige woorden. Gecondoleerd en ook veel sterkte met dit grote verlies

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hallo Peter
    Een ontroerend bericht. Hele mooie momenten met hem in de natuur zullen bij mij blijven als ik weer op pad ga zonder hem maar vast wel denkend aan hem met een lied dat ik vaak in gedachte zing en dat ik zie als een antwoord op de 1e alinea van jouw bericht Dit lied is te horen via dit adres. Moge je hier ook veel aan hebben. Sterkte.
    http://www.eo.nl/nederlandzingt/lied/lof-aan-de-heer/POMS_EO_1489500
    O Here God, wat zijt Gij groot,
    want zie ik om mij heen,
    aanschouw ik met verwondering,
    als Gij is er niet een.

    Heel d’aarde spreekt van wond’ren,
    die Gij met wijsheid schiep.
    Daar Gij reeds bij de schepping,
    de mens bij name riep.

    Heel de natuur verkondigt,
    o Here uw bestaan,
    als in het milde zonlicht,
    de bloemen open gaan.

    Waar in de vroege morgen,
    de vogel zingt haar lied,
    als zij met zuiv’re tonen,
    haar schepper hulde biedt.

    Eens hebt Gij overwonnen,
    der wereld zondemacht.
    G’omringt mij met uw liefde
    en geeft de zwakken kracht.

    Gij balsemt elke wonde,
    leidt door de diepte heen
    en vreugdevol ervaar ik,
    Gij Heer laat niet alleen .

    Daarom wil ik U prijzen,
    zolang ik leef op aard’,
    omdat er niets te vinden is,
    wat Heer, U evenaart,
    wat Heer, U evenaart.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten