Een Sijs door mijn Zeiss

Met de sjoemelsoftware van Volkswagen, de overlast van de vluchtelingen en het geweld in Keulen tijdens de voorbije jaarwisseling, waarbij tientallen vrouwen door duizend mannen werden belaagd, beroofd en aangerand zou je haast denken dat alles in of uit Duitsland prut is.

Niets is minder waar. Het blijft een geweldig vakantieland en bovendien maken ze er Zeiss verrekijkers. Ook die van mij, die ik 25 jaar geleden kocht bij Optiek van der Wiel in Leiden (wat een geweldige klantenservice geeft die winkel: mijn regenkap was na 25 jaar versleten en ik ontving gisteren kosteloos een nieuwe).

Op de bijzonder grauwe ochtend van vandaag was ik met Tino gaan fietsen aan de Zuid-Oostrand van Spijkenisse. Het was waterkoud en toen wij boven Oud Beijerland een lucht zagen naderen, die aankondigde dat de grauwheid spoedig zou overgaan in pure nattigheid, trapten wij de fiets wat harder aan, terug naar huis. Wij waren toen al in een topstemming, want er was een rode wouw gepasseerd en vlak daarna zagen wij een spectaculaire jachtpartij van een smelleken, een piepkleine valkensoort.

De rode wouw, met zijn typisch gevorkte staart


De eerste druppeltjes vielen al toen wij in het Zuidrandpark nog even stopten bij een groepje elzen. Vanuit de toppen van deze bomen vol zaadpropjes hoorden wij allerlei vogelgeluiden, die afkomstig bleken te zijn van putters en sijsjes. Sijsjes zijn best algemeen in de wintermaanden, maar toch zien we ze niet vaak. Bovendien zijn ze lastig op de foto te krijgen, zo hoog in de boomtoppen met al dat tegenlicht. We bleven ondanks de motregen dus staan om de diertjes goed door onze verrekijkers te bekijken (ik natuurlijk door mijn trouwe Zeiss). Eindelijk zakte een van de sijzen af naar het lagere struweel en was ik het tegenlicht kwijt. Met een snelle beweging graaide ik de camera uit zijn holster en "klik!" ik had hem. Een mannetje nota bene.
Toen zijn we alsnog als een speer naar huis gefietst. Koud was ik binnen (figuurlijk en letterlijk) of een echte regenbui barstte los. Het zat dus weer allemaal mee vanmorgen.

Man sijs in een ligusterstruik

Hier is zijn zwarte voorhoofdje goed te zien

Reacties

Een reactie posten