David Bowie: vaar wel!

Major Tom!

Met die popsong was David Bowie eind jaren 1960 al een goed eind op weg in zijn ruimteschip. Ik denk niet dat hij toen zou hebben geloofd dat zijn echte reis naar boven al in 2016 zou beginnen.
Hier op Ground Control vinden velen het een verlies. De zenders stonden op 11 januari 2016 de hele dag in het teken van de nog maar net negenenzestig jaar jonge, overleden popster.

Zelf had ik niet veel met zijn muziek. Hoewel ik regelmatig “China Girl” neurie en de film “Merry Christmas Mr. Lawrence” lang een van mijn favoriete was. Toen hij al dik in de vijftig was, zag ik hem nog eens op televisie en hoewel ik hem persoonlijk natuurlijk nooit ontmoette, leek hij mij een intelligente, creatieve gentleman. Gisteren zag ik een documentaire over zijn leven, die dat beeld bevestigde. 
Het viel ook op dat het maar een klein mannetje was. Dat was de Bijbelse David trouwens ook. Die versloeg Goliath en veroverde een koninkrijk, waar David Bowie vele harten van fans veroverde.

Zou er voor David Bowie een plekje in de hemel zijn? Was hij überhaupt gelovig, of op zijn minst een goed mens? Slecht zal hij zeker niet geweest zijn, want dan hadden de media dat wel aan de kaak gesteld. En bovendien: iemand die zo velen blij maakte met het dienen van de muze verdíent gewoon een plaats in het eeuwige Koninkrijk.

Dus: David Bowie ad Caelum! 
Ik wens je een behouden vlucht, David.

Reacties