Vrije vogel



Een vakdiploma halen. Gelukkig kan ik goed leren. Zo heb ik ooit in een week 200 wetenschappelijke namen van vogels uit mijn hoofd geleerd. Maar ook voor mijn andere vakdiploma’s had ik altijd goed gescoord.

Omdat ik wist dat het een hele kluif zou worden, besloot ik om mij vroeg in het jaar in te schrijven. Zo had ik die vaste datum als stok achter de deur. En als het onverhoopt fout zou gaan, dan had ik nog het hele jaar de tijd voor een herkansing. Ik moest er niet aan denken: dezelfde stof nog eens  doorworstelen?

Met de weken steeg mijn kennis, maar daalde mijn zelfvertrouwen, want uit de oefenexamens bleek, dat er voornamelijk vragen werden gesteld over dingen die niet in het boek stonden. Spannend, zulke examens.

Op 17 februari 2015 was het dan zo ver. Intussen had ik mijn boek baldadig in een hoek gesmeten en de laatste dagen niet meer geleerd of geoefend (de soort onverschilligheid die ik mij nog herinner van mijn middelbareschooltijd, maar of dat nu nog werkte?).
Het was erger dan ik mij had voorgesteld met vragen die ik noch uit het boek, noch uit de oefenexamens herkende. Hoe het kon dat ik toch slaagde, zal een raadsel blijven. Het zou mij verder ook worst wezen, want ik had er hard genoeg voor geleerd en vond de uitslag dus meer dan terecht.

Toen ik met een voldane grijns op mijn gezicht naar huis reed, daalde een gevoel van rust over mij neer. Ik besefte hoe zwaar het examen op mij had gedrukt en eraan in de weg had gestaan om mij over te geven aan andere bezigheden; er moest immers steeds geleerd worden.

Maar eind goed, al goed. Het vakdiploma is binnen. Nu kan ik mij vol overgave wijden aan mijn andere projecten. Nog even en het boomvalkjaar 2015 begint. Ik zie alweer uit naar spectaculaire uren in het veld. Verder heb ik mijzelf beloofd om dit jaar mijn boek te publiceren. En om te beginnen heb ik vanmiddag een boek gekócht. Een pil van 750 pagina’s. Heerlijk lezen, zonder een vermanend stemmetje dat mij influistert dat ik moet gaan leren.

 I’m free!!!!

Alcedo Atthis, een van de 200 namen die ik ooit leerde

Oftewel: ijsvogel

Reacties

  1. Ik had laatst bij Nieuwendijk een ijsvogel.
    Besloop hen voorzichtig en ondanks dat hij mij zag, bleef hij zitten.
    Tot in detail heb ik zijn koptekening kunnen bestuderen - wonderlijk.
    Later drong in de auto een penetrante geur in mijn neusgaten - bleek ik tijdens het sluipen in de hondenedenstront gestapt te hebben. Grrr wraf waf

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten