Gewone vogels



"Ziet u wat bijzonders meneer?" Die vraag hoor ik vaak als ik tijdens het vogelen ergens op mijn gemak stilsta. Ik vind het een lastige vraag, want wat verstaat de vrager onder iets bijzonders? Als hij hoopt dat ik sta te kijken naar een zeldzame blauwstaartwipper of zo, dan moet ik hem meestal teleurstellen.

Ik hoef niet het hele land door te jakkeren op zoek naar zeldzame waarnemingen en op jacht naar zoveel mogelijk soorten op mijn levenslijst. 


Ik kan nog net zo blij worden van een winterkoning of een heggenmus als de eerste keer dat ik deze vogels zag, decennia geleden. En nog steeds zie ik in die gewone vogels nieuwe dingen, die mij voorheen niet waren opgevallen. Een streepje boven het oog, of een bepaald soort gedrag.



Zo blijven gewone vogels voor mij nog altijd bijzonder.

Reacties