Een dief, een parasiet, een leraar en een vogelaar



Je komt wat tegen bij het vogelen...
Zo denk ik warempel mijn fiets te hebben teruggevonden die in 1987 werd gestolen bij Metrostation Centrum Spijkenisse. 
Ik baalde er toen echt van, want er zat een leren Brookszadel op dat helemaal naar mijn kont gevormd was. Stilletjes hoop ik dat de dief er een enorme hernia aan overgehouden heeft (want het zadel paste natuurlijk niet bij zijn kont). Mijn fiets was een WBR. Gekscherend werd toen gezegd dat dat stond voor: Wereldberoemde Rotfiets. Research wijst uit dat het de afkorting was van: Willem Buitendijk Rotterdam. Nooit geweten. 

De vondst van ‘mijn’ fiets was een bijvangst. Mijn aandacht werd eigenlijk getrokken door een parasitaire plant, die je soms ineens ziet verschijnen op de wortels van bomen. Het is de paarse schubwortel. Hij wordt ook wel Prachtwortel genoemd. De wetenschappelijke naam is Lathraea clandestina. Deze plantensoort maakt geen bladgroen aan. Nooit geweten.


Vroeger kende ik alleen de Nederlandse naam van de plant. Die leerde ik van Maarten Alleblas. Ik kende hem van de Milieugroep Spijkenisse en later bleek hij ook de vader te zijn van een vriendin. Het was ook door Maarten dat ik gisteren was waar ik de fiets en de schubwortel vond. 


Maarten Alleblas? Maar die is toch dood? Ja, die is helaas overleden. Maar waar hij ook is op dit moment, ik weet zeker dat hij een goede conditie zal hebben!
Regelmatig wandelt hij namelijk met mij mee als ik op plekken ben waarvan ik weet dat hij er graag kwam. En dat waren er best veel.  

Hoe dan ook, het was Maarten die mij in het voorjaar van 1986 tipte over een koppel sperwers. Ik vond het nest en genoot een broedseizoen lang van de mooie roofvogeltjes. Sindsdien volg ik dit koppel ieder jaar, ook dit jaar. Een foto van toen en nu staat hieronder. 


Herinneringen. Naast fietsen,schubwortels en andere zaken zijn ze een welkome bijvangst.  

Ik denk toch niet dat het hem is. Ik had een andere bel. Het zadel is weg.
Paarse schubwortel

Paarse schubwortel detail

Sperwer 2016. Met dank aan Maarten Alleblas.

Sperwer 2020. Nogmaals bedankt, Maarten.


 

Reacties