Kiekendieven-balts


De vogelwereld ligt op schema. Sommige zomergasten, die uit zuidelijke streken terugkomen, lijken een of twee weken te vroeg binnen. Maar wie zijn wij om dat te bepalen? Alsof de natuur zich iets van ons aantrekt. Neem nu het Corona-virus. Je kijkt er misschien niet zo naar, maar ook dat enge ding is gewoon een natuurverschijnsel.
Toch zie ik liever de bruine kiekendief. En wat een geluk, deze roofvogelsoort is sinds een klein weekje terug in het land.

Bruine kiekendieven vertonen direct na aankomst bij hun broedgebieden spectaculair baltsgedrag. Vrouw en man roepen klaaglijk piepend, een soort ‘pjieeew’. Het draagt heel ver. Hoor je het, kijk dan naar boven en speur de blauwe lucht af.

Vanmorgen had ik ze gauw gevonden. Het waren stipjes, zo hoog vlogen ze. Het donkerbruine stipje, het vrouwtje, ging al gauw capriolen maken: draaien, versnellen, fladderen, duiken, op de kop vliegen. Dat deed ze in eerste instantie alleen, maar na een tijdje kwam ook het slankere mannetje in beeld, met de zilvergrijze vleugels met de zwarte punten. Ook hij was aan het baltsen en een paar keer deden zij dat ook samen. Je hebt een verrekijker nodig om het op die hoogte te kunnen zien (en die heb ik, haha), maar soms doen ze het ook heel laag, vlak boven de plek in het riet waar zij mogelijk hun nest gaan maken.  Het is elk jaar weer een genot om van dit vroege voorjaarsspektakel te genieten.

Ik hoop dat ‘Corona’ niet tot een algehele ophokplicht van vogelaars gaat leiden, zodat ik de komende weken nog vaak van de kiekendievenbalts kan genieten. En ik hoop ook dat jullie allemaal wegblijven, zodat ik de veilige afstand in acht kan nemen.
Genieten jullie maar mee via de foto’s.

Een compilatie van een baltsend mannetje op hoogte

Gelukkig deed hij het ook wat dichterbij

Hij vliegt haaks, maar zijn kop wijst horizontaal vooruit

Man boven en vrouw onder

Nog een mooie close-up van het mannetje

Samen buitelen, het vrouwtje vliegt ondersteboven

Samen vliegend, wat lager boven het riet

Het roepende vrouwtje. Grote, scherpe haakbek hoor! Het zijn wel roofvogels natuurlijk.

Reacties