Letten op afwijkingen

Als je erg je best moet doen om een bepaalde vogel in beeld te krijgen, lukt het vaak niet. Het bos of het veld dat je wilt afspeuren lijkt wel de hooiberg, die de speld voor je verborgen probeert te houden. Maar hoe chaotisch een bosrand of veld er op het eerste oog ook uitziet, er zit altijd een bepaalde regelmaat of logica in. Na een tijdje zie je vanzelf dat er iets in die logica niet klopt. Vaak is dat een vogel of een dier dat je anders niet gezien zou hebben. Hoe vaker je in de natuur komt, hoe beter je de onregelmatigheden leert te herkennen. Totdat het wel vanzelf lijkt te gaan.

Vandaag was het zo’n afwijking in de chaos die mij naar een koppel haviken leidde. Op de foto’s zie je er twee. Een bijna wit mannetje, met contrastvolle donkere delen, maar ook een vrouwtje, dat veel bruiner en gecamoufleerd is. Ik zag het vrouwtje het eerste. Dat illustreert mijn theorie, want zij was in de bomenrij met het blote oog niet te zien. Toch werd mijn aandacht getrokken omdat er iets niet klopte in de chaos van takken. Ik richtte mijn verrekijker en toen zag ik haar. Het contrastrijke mannetje kwam er later bij.

Ik heb een paar foto’s bijgevoegd van de originele foto's die iets meer laten zien dan mijn blote oog zag. Je ziet daarop dat de vogel vrijwel niet te zien is. En foto’s waarop meer is ingezoomd.

 
Het contrastrijke havikmannetje is nog aardig te zien, maar zie je er vlak naast het vrouwtje?

Man havik en het meer gecamoufleerde vrouwtje
Het mannetje vliegt weg. Rechts erboven zit het vrouwtje nog

Een uitvergroting van het vliegende mannetje




     

Reacties