Gouden wolken



Deze en de komende tijd bezoekt een bijzonder lief ogend vogeltje onze streken. Een steltoper, iets kleiner dan een kievit, met een vriendelijk uiterlijk. Hij heeft een rond kopje, een relatief groot oog en een kleine snavel. Ik heb het over de goudplevier.

In de winter zijn ze lichtbruin met een goudgele gloed. Omdat ze meestal in heel grote groepen zitten (of staan), is het net of iemand hun stukje  grond met een bus goudverf heeft bewerkt. 
De goudplevieren brengen een constant fluitend geluid voort. Het vult de hele lucht zonder irritant te zijn. Ik vind het een gezellig geluid, passend bij de herfst en de winter. Logisch ook, want ze komen alleen in de herfst en de winter naar Nederland.

Het mooiste is het als er een roofvogel nadert. Dan gaat de hele groep als één de lucht in. Omdat ze een witte onderkant hebben, schakeert het vliegende palet tussen wit en goud. Het vliegen en zwenken gaat synchroon. Het is dus niet of je naar een vogel kijkt, maar naar een glinsterende wolk van goud en wit. Dit is zo spectaculair dat ik er naar kan blijven kijken. Zij inspireerden mij tot het volgende.

Goudplevier

Almaar dat fluitend gekwetter

Zij hebben vast veel te vertellen

Die pleviertjes in goud

Je zou er gek van worden

Van dit herfstig fluitconcert

Of juist vrolijk, zoals ik.





Paniek in de tent, want er nadert een rover. Het is machtig om hier bij te zijn.

Meer over de goudplevier, over hun geluid en hun prachtige zomerkleuren (ook een mooi kort filmpje) vindt u op de site van de Vogelbescherming. Een aanrader om nog even langs te gaan. Klik hier.

Reacties