Jubel jubel, het wintert weer!



Na een paar stille weken is het weer spitsuur op de voederplaatsen in mijn tuin. Groenlingen hangen aan de voedersilo, mezen aan de vetstaaf en de roodborst smikkelt van de meelwormen in het draadstalen voederbakje.  

Het is fijn dat het weer een beetje wintert, dat de
winter even winter lijkt en niet op een eindeloze herfst. 
Vanmorgen zat er zelfs een winterkoninkje in de tuin. Die komt hier niet zo vaak.  Hij zat er zeker om mijn winterse jubelstemming met zijn naam kracht bij te zetten. 

Toen verschenen er twee heggenmussen. Wat een gelukkige ochtend, want ook zij bezoeken mijn tuin niet vaak en nu zomaar twee. Een koppeltje misschien? Die gedachte bleek juist, want toen ik de sierlijke, subtiel bruingrijze vogeltjes wat langer observeerde, zag ik dat een van de twee baltsgedrag vertoonde. Het hipte hoogpotig met verticaal gehouden fladdervleugeltjes achter het andere vogeltje aan en als dat opvloog, ging hij subiet in de achtervolging. 

Baltsgedrag. Dat kan maar een ding betekenen: die heggenmussen zijn toe aan de lente. Voor hen mag de winter ophoepelen.
Casanova op jacht

Het onderwerp van de versierpoging, ik neem aan het vrouwtje


Reacties