Spel op leven en dood

Portugal veroverde gisteren op het songfestival de eerste plaats. Feyenoord deed vandaag hetzelfde en werd landskampioen. 
Zo wordt er heel wat afgestreden in Nederland. Best wel spannend, zo af en toe, maar vergeleken bij de gevechten die in de natuur plaatsvinden, is het natuurlijk allemaal kinderspel. Daar gaat het namelijk om leven en dood.

Toen vanmorgen een blauwe reiger met gekromde vleugels laag over een akker scheerde, steeg er een driftig roepende kievit op. Een tel later was er wapengekletter. De reiger werd verdreven en de kievit landde weer op de akker, waar iets verderop zijn vrouwtje stond. 

Naderend gevaar

Man kievit in de aanval

Fel knokkend wordt de reiger verjaagd

Die kieviten moeten jongen hebben, dacht ik. Ik zocht en ik zocht, maar zag niets. Toen ik voor de zoveelste keer over de akker speurde, zag ik opeens toch iets: een oneffenheid op een van die strakke aarden ruggen. Pas nadat ik de telescoop erop richtte, zag ik dat het inderdaad ging om een piepklein kievitskuiken. Het hield zich muisstil en drukte zich. 


Een piepklein kievitsjong.

Digitaal ingezoomd. In de laagte rechts van hem zat er nog eentje.
Daar wil je als ouder wel een robbertje voor vechten toch?
Dit keer had het diertje het overleefd, maar er zullen nog veel bedreigingen volgen. Door kraaien, kauwen, meeuwen, kiekendieven. buizerds, valken, hermelijnen en wezels. Zullen zijn ouders hem dan weer kunnen beschermen?


Reacties

  1. Zo kwetsbaar dat piepkleine kuikentje.
    Mooie foto's.

    (Via de site van Tino kwam ik hier terecht, kom zeker terug.)

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten