Routines



Ik heb mijn favoriete vogel, de boomvalk, nog nooit kunnen betrappen op vaste routines. En dat is niet zo handig, want hierdoor is het altijd weer een toer om ze te vinden. De tijd die ik hieraan kan besteden is beperkt, want ik werk nog altijd vier dagen per week. Weliswaar maak ik dagen van zes uur, wat betekent dat ik rond vier uur thuis ben, maar dat is uitgerekend het tijdstip dat de boomvalken meestal op pad zijn (en dus onvindbaar). Bovendien ben ik vaak te moe om na het werk te gaan zoeken.

Op dagen dat ik wel fit ben, ga ik na mijn werk nog even speuren. Dit jaar merkte ik op dat ik zelf wél een vaste gewoonte heb ontwikkeld:
ik wip in deze tijd van het jaar altijd nog even aan bij de haven van Spijkenisse. Aan het eind van de dag staat de zon daar precies goed om de visdiefjes te fotograferen, die op het dak van een bedrijfspand een kolonie vormen.

Deze sierlijke sterntjes zijn nog niet zo lang geleden teruggekeerd uit hun winterkwartieren en druk bezig met elkaar het hof te maken. Dat doen zij luid krijsend in de lucht, waarbij de ene vogel (ik neem aan het mannetje) een visje in de bek houdt en de ander in de achtervolging gaat. Soms zag ik enkele vogels die dit deden, dan weer ging het hele spul de lucht in, wel honderd.
 
Ik kan best begrijpen dat ik de routine heb ontwikkeld om van dit spektakel te genieten.





 

Reacties