Andere kost

Gistermorgen viel mijn oog op een groep kauwtjes in een hazelaarbosje. Ik vroeg mij af wat ze daar eigenlijk deden en besloot er even bij stil te staan. Zij pikten met hun snavel in de oksels van de verse bladstelen, maar noch met het blote oog noch met de verrekijker was te zien wat zij aten.

Gelukkig had ik ook mijn fototoestel bij mij en de monopod die ik sinds kort gebruik. Dit statief met één poot is inschuifbaar tot 30 cm en dus handzaam mee te nemen. In uitgeschoven toestand geeft het stabiliteit voor nog scherpere foto’s. Een ander voordeel van dit handige stokje is dat het mijn camera bij het struinen ondersteunt, zodat ik de zware camera niet voortdurend hoef te tillen.

Thuis gekomen kon ik inzoomen op de gemaakte foto’s. Het bleek dat de kauwtjes rupsjes aten. Meestal zie je deze kraaitjes in hondendrollen peuren. Zou een rupsje op zijn tijd de poepsmaak verdrijven?

Kraai-achtigen: ze zijn geweldig! Zie die kop, hoe mooi.


De buit is binnen.

 

Reacties