Toevalsbevindingen

Die kom je meestal tegen in de medische wereld. Een man verstapt zich en heeft een zere knie. Op de afdeling spoedeisende hulp vinden ze een verrekte kruisband, maar toevallig ook iets anders. Soms leidt dat andere tot een vervelende nasleep, maar soms wordt het met succes aangepakt en mag de patiënt zich achteraf gelukkig prijzen omdat erger is voorkomen.

Ook vogelaars hebben wel eens een toevalstreffer. In mijn geval heeft dat inderdaad een nasleep (maar geen vervelende: mijn passie voor boomvalken is eigenlijk het gevolg van een toevallige ontmoeting. Lees mijn boek "De boomvalk...en ik" voor het hele verhaal).

De meeste toevalsbevindingen in de vogelarij zijn kortstondiger, maar daarom niet minder leuk. Zo reed ik gister ik het kader van mijn 'passie' door de polder toen ik achter een groep struiken een reeks herkenbare piepjes hoorde. Ik kneep mijn handremmen hard in en kwam abrupt tot stilstand met mijn achterwiel in de lucht. Meteen stapte ik af en dook weg achter de bosjes om er heel voorzichtig overheen te kijken. En ja hoor: twee ijsvogels, waarvan een met een visje in de bek, de kop ervan naar voren gericht, gereed om probleemloos in het gulzige keelgat van een jong te glijden.  

Een toevalstreffer van jewelste: ijsvogels bij hun nest!

Het visje met de kop naar voren, zodat het zonder te blijven steken bij het jong naar binnen kan glijden




Reacties