Spechtentango

Mag ik twee flessen Fibo? 

In een winkel vragen naar een niet bestaand product. Was er iets leukers dan dat? En dan verontwaardiging spelen: geen Fibo in huis? Wat een rotwinkel! De vraagtekenblik van de betrokken verkoopster veroorzaakte veel hilariteit, vooraf, want meestal bleef het bij voorpret. Helden op sokken waren we! 

De Fibo bestaat dus niet. Maar de Mibo wel. Dat is namelijk de middelste bonte specht. Net zoals de Grobo de grote bonte specht is.

De Mibo komt bij ons niet voor, of alleen bij hoge uitzondering. Dan komt heel vogelend Zuid-Holland uit zijn hol gekropen om zich te vergapen aan het dier, tot grote ergernis van de eigenaar van de tuin waarin het beest is opgedoken. Tenzij die er een slaatje uit slaat door entreegeld te vragen of peperdure koffie te schenken.  

In Brabant en Limburg voelt de Mibo zich beter thuis. Je struikelt er nog steeds niet over, want meestal zul je toch een Grobo te zien krijgen, en vaak nog eerder zelfs een zwarte specht.

Maar verleden week, toen Sandra en ik een midweekje Brabant deden, kwam er dus wel een op mijn weg. Mijn derde ooit. Het was een rondedansje waard. Maar dat liet ik achterwege, want nog altijd worden mijn dagen geregeerd door een onrustig hart en dat wil je niet op stang jagen met een uitbundige  spechtentango. Maar in mijn hoofd jubelde het.  

Zoals jullie intussen weten, zorgt dat zelfde hart voor een onvaste hand bij het fotograferen. Ik heb daarom maar een heel vage foto weten te maken. Wel is duidelijk de rode pet te zien, wat een van de onderscheidende kenmerken is t.o.v. de Grobo.

Daarom ook een foto van een Grobo, die ik een tijdje terug in het Mallebos fotografeerde. Zoek de verschillen. 


Middelste bonte specht (Mibo)

 
Grote bonte specht (Grobo)

Reacties