Nog geen woningnood voor de koekoek

"En over gindse heuvels de koekoek antwoordt zacht"

Niet alleen ginds achter de heuvels, maar ook in het Mallebos laten de koekoeken zich nog horen. Niet zo uitbundig als in het begin van het voorjaar, want veel zangvogels zijn al klaar met broeden, en zoals jullie weten, leggen koekoeken eieren in nesten van andere vogels, zogenaamde waardvogels.

Gelukkig zijn er ook waardvogels die een tweede of soms zelfs een derde nest maken, zoals de kleine karekiet en de heggenmus. Vader en moeder koekoek weten dat. 

Ik zie ze regelmatig vliegen (koekoeken), maar meestal zo snel mogelijk van mij vandaan. Vandaag kwam er eindelijk eens een op mij af. Omdat de autofocus van mijn camera altijd moeite heeft met vogels die mij tegemoet vliegen, zijn de pakweg 20 foto’s die ik met de repeteerfunctie maakte mislukt. Op een na, die ik graag met jullie deel.

Wie meer wil weten over het aantal legsels van vogels: zie bijgaande link naar een kort, maar leerzaam artikel op de site van de Vogelbescherming.

https://www.vogelbescherming.nl/actueel/bericht/een-tweede-nest-of-niet

 


 

Reacties