Zouteloos



Was ik maar een muis!
Een aardmuis, een veldmuis of een Noordse woelmuis.
Een ondergrondse woelmuis, een rosse woelmuis of een bosmuis.
Of een grote bosmuis, een huismuis of een dwergmuis.
Een eikelmuis of een hazelmuis.
Het maakt mij niet uit wat voor muis, als hij maar kaas lust.  

Helaas ik ben ‘slechts’ een mens. Een mens die zoutarm moet eten. Al ruim een jaar probeer ik te wennen aan de zouteloze hel. Het lukt mij niet. Ik lees op het internet dat er tal van alternatieven zijn, andere smaakversterkers: verse kruiden, gedroogde kruiden, citroensap, specerijen. Ik heb wortelspread gemaakt, paprikaspread, basilicumspread en wat al niet meer. Allemaal best lekker, maar toch ontbreekt er iets aan: ZOUT.

Soms wordt ik zo recalcitrant van dat flauwe gedoe, dat ik een light-versie van zondigen hanteer.  Dan neem ik een kwart plakje oude kaas en heb ik heel even een intense ‘guilty-pleasure’. Inderdaad, heel even maar, want hoe lang doe je nu met een kwart plakje kaas?

Daarom dus: was ik maar een muis. Een hele kleine muis, met een heel klein bekje. En dan maar lekker sabbelen aan mijn kwart plakje oude kaas. Zoute oude kaas, uren lang.
Het water loopt mij langs mijn snorharen uit de mond. Neem dat maar van mij aan.
Piep!

Nou weet ik niet of deze Brabantse bosmuissoort kaas eet, maar het idee alleen al is leuk





Reacties

  1. Gelukkig heb je je gevoel voor humor nog wel. Ik heb ook ervaring met zoutarm eten opgedaan. Nu alweer 12 jr geleden nadat mijn schildklier is verwijderd met kwaadaardige tumor. Ik vond 't ook lastig en smakeloos. Brood, vlees etc etc. Zelf brood gaan bakken want bij de bakker verstonden ze me niet. Geen of weinig stem meer. Maar zoutloos is nog erger dan zoutarm. Ik at allang weinig zout, vanwege hoge bloeddruk. Dat wende toch wel vrij snel. Idd met gebruik van kruiden. Ik heb een pot Lo salt en Piet een eigen tafelpotje zout, sambal etc. Houd vol! 't gaat wennen! 😏

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten