Tellen en knallen voor een goed 2020

Een zichzelf respecterend vogelaar dient ook de wetenschap. Daarom doen Tino en ik elk jaar mee aan de winter-roofvogeltelling, die volgend weekend gaat plaatsvinden. Ook tellen wij mee in het PTT project van Sovon. 

PTT staat voor Punt Transect Telling. Daarbij tellen wij rond deze periode 20 vaste punten langs een route, die in ons geval tussen Geervliet en Spijkenisse ligt. Bij elk punt tellen wij precies 5 minuten alle aanwezige en langsvliegende vogels. Soms zijn het er heel veel, soms weinig of geen.

Op de een of andere manier komt het vaak precies niet uit en heb je geen zin. Ondanks dat wij ons dus vrijwillig hebben opgegeven. Het wordt dan een vervelende verplichting. Stom hè? Dan moeten wij echt zin maken. Eenmaal bezig, is het dan weer heel leuk. 

Vorig jaar belandden wij met de fiets in ijskoude regen. Prompt was ik de week erna dan ook ziek. Dit jaar was ik de weken voor de telling ziek. Ik ben nog maar net op de been. Daarom heb ik de telling in twee etappes gedaan. Eergisteren met Tino (met de auto) en vandaag met de 14-jarige zoon van vrienden (met de fiets). Die jongen klust af en toe bij mij in de tuin. Vandaag kreeg hij een bijzondere taak: de soorten opschrijven. Zo kon ik mijn handschoenen aanhouden om niet weer kou te vatten. 

Natuurlijk hoop ik dat het ook wat educatieve waarde voor hem had, hoewel hij meer met vuurwerk bezig was dan met natuurbeleving. Tot ergernis van zijn moeder kon ik daar ook wat over vertellen. Ik ben immers ook tiener geweest. Ik hoop dat hij mijn advies opvolgt om heel voorzichtig te zijn en zijn bril op te houden. Want vuurwerk is leuk, maar handen en ogen hebben is nog veel leuker en daar heb je veel langer lol van. 

Hieronder staan een paar foto's van onze belevenissen en een overzicht van de waargenomen soorten.

Dit is denk ik mijn laatste blog dit jaar. Daarom wens ik u allen veel geluk en gezondheid toe voor 2020 (en verder). 

Een aalscholver op een paal, rustend in de haven van Spijkenisse

Kraai en buizerd in gevecht

Resultaten PTT telling 2019-2020

Reacties