Black Friday in vogelland

Black Friday, wat een kul. Wie dat verzonnen heeft? Toch blijkt het een aanstekelijk concept te zijn geworden, want er is geen winkel die er niet aan mee doet. En zelfs de vogelwereld blijkt te zijn besmet met het virus.
Dat leek vandaag althans het geval, in mijn tuin, waar de vogels in de rij lagen om hun inkopen te doen. Nu kan het zijn, dat ik dat een beetje in de hand gewerkt had, want eergisteren had ik bij de Action een vogelvoederhuis gekocht voor het luttele bedrag van € 12,50 (inclusief FSC keurmerk). Daar moest ik nog wel 12 schroeven voor in houtjes draaien, maar toen had ik ook wat.
In alle vroegte had ik er meelwormen op gelegd. Daar had ik verleden jaar een zakje van gekocht bij Vivara. 
Ik had de wormen (eigenlijk larven van kevers) gekocht om ook de roodborsten en heggemussen in mijn tuin te kunnen bedienen. En die eten er ook van, maar vlak de mezen niet uit! Zodra de meelwormen er lagen, waren die er als de kippen bij.

Die mezen zijn net mensen. Ze vinden het best om af en toe op de veganistische toer te gaan met zaden, zonnepitten en pindakaas, maar als er een goed stuk vlees voorbij komt, slaan ze dat niet af.
Maar zonder gekheid: je ziet dat mezen duidelijk ook behoefte aan dierlijk voer hebben. 

 
’s Middags had ik ook voor de grote vogels wat lekkers in het huisje gelegd: pelpinda’s. Vooral eksters zijn dol op deze apennoten. Zij overwonnen hun angst en zaten al snel in mijn huisje (dat haast uit zijn voegen barstte van zo’n grote vogel). Even later volgde ook een kauw. 
Maar ook nu lieten de mezen zich niet onbetuigd: zij gingen er met complete pinda’s vandoor. Een staaltje van krachtpatserij. Reken maar dat die kleine vogellijfjes sterk zijn.

Al met al kreeg Black Friday voor mij een vogelrijk tintje. Toch ben ik blij dat wij morgen weer een ordinaire kleurloze zaterdag hebben.

Wie ook meelwormen wil kopen, of andere leuke spullen om vogels mee te verwennen:

Koolmees met meelworm

Pimpelmees met meelworm

Ekster pakt apennoot

Krachtpatser

Reacties