Omfietsen


De kortste afstand tussen mijn twee boomvalkenlokaties in Spijkenisse is 4500 meter. Vanmorgen wilde ik beide plaatsen inspecteren, waarbij ik mij had voorgenomen om de kortste weg te nemen. Maar zoals het gaat met veel voornemens: er kwam iets tussen.

Zodra ik in het buitengebied was, riep de natuur verlokkelijk uit alle windrichtingen “kom hier kijken en hier, en nu hier". 
Als door een wulpse dame werd ik verleid. En natuurlijk ging ik voor de bijl. Zij was dan ook zo mooi in haar luchtblauwe jurk met witte stapelwolken. Met een windkracht 6 was ze bovendien wild en onstuimig. Ik moest flink aanpoten om haar te baas te worden.
Het werd een fietstocht van bijna 18 kilometer. De beloning voor deze prestatie was een pracht van een paapje, dat een hek aan de Aaldijk had uitgekozen als uitkijkpost voor de insectenjacht. Paapjes zijn hier alleen tijdens de trek. Zij komen niet in grote aantallen voorbij, dus het was met recht een beloning.

Maar het grootste geschenk kwam in de vorm van een jonge boomvalk. Die zou overigens zomaar de laatste van het jaar kunnen zijn, want ook voor de boomvalken is de trektijd begonnen. In hun geval betekent dit een reis van 9000 kilometer naar Zuidelijk Afrika, een maand vliegen. Reken maar dat zij elke verleiding kunnen weerstaan om niet te hoeven omfietsen.

Paapje- Saxicola rubetra


Verleidelijk landschap van de Aaldijk in Spijkenisse
Jonge boomvalk- Falco subbuteo. Gaat-ie het redden, zijn eerste grote reis?




Reacties