Cold turkey



Toen mijn lens aan gruzelementen lag en ik weer fotografieloos moest gaan vogelen, dacht ik dat het mij eenvoudig zou afgaan. In feite fotografeer ik pas een paar jaar en al die jaren daarvoor had ik het toch ook naar mijn zin gehad? En daarbij: voor wie doe je het, want de meeste foto’s belanden in mijn archief. Ik verwachtte hooguit even afkickverschijnselen te ervaren, maar die zouden gauw verdwijnen.
 
Vol goede moed probeerde ik het gemis van mijn camera te vergeten en ouderwets van het vogelen te genieten. In Lesbos leverde het zelfs een gewichtsbesparing op van bijna twee kilo: een flinke verlichting bij het wandelen door de bergen. En eenmaal thuis hervatte ik mijn zoektocht naar boomvalken. 


Ik ging volkomen ‘cold turkey’ en slaagde glansrijk voor de test; makkie, eitje, easy-piecy. Want "who needs a camera?" Toch?


Nou, vergeet het maar! Het voelde als een amputatie van een onmisbaar lichaamsdeel om de lens niet paraat te hebben. Natuurlijk genoot ik van het vogelen, vooral omdat ik enkele boomvalken op het spoor was, maar allemachtig, wat miste ik mijn 'cameraad'. 

Intussen weet ik dat mijn lens te repareren is. Het gaat mij een paar honderd euro kosten, maar ik heb het er graag voor over. Bovendien: had ik maar voorzichtiger moeten zijn.


Als ik mensen in het veld tegenkom, vragen ze wel eens of ik ook fotografeer. Dan antwoord ik dat ik wel eens wat middelmatige plaatjes schiet, maar dat het fotograferen bijzaak is, dat ik in de eerste plaats vogelaar ben. 
Ik besef nu dat ik op zoek moet naar een nieuw antwoord.


In afwachting van de terugkeer van mijn lens: nog enkele plaatjes van Lesbos. 

Baardgrasmus

Boerenzwaluw, die hebben we hier ook. Maar daar: veel!
De roodstaartwaluw, herkenbaar aan het broekje dat hij draagt, is ook vrij algemeen op Lesbos. In Nederland worden ze hoogst zelden gezien, als dwaalgast tijdens de trek.

De gaai: oostelijke variant, want groter, peziger en voorzien van zwarte pet. Schuw ook!


Aziatische steenpatrijs. Op sommige plekken worden ze gekweekt. Dit was een wilde.

Reacties

Een reactie posten