Daar brandt nog licht





Vanmiddag hoorde ik op de radio iemand zeggen dat Zuid-Europa begint aan de grens met België. Hij zei dat in het kader van de fusie van Ahold met Delhaize en met name ging het erover dat het grote cultuurverschil tussen Belgen en Nederlanders wel eens tot lastig zakendoen kan leiden. De spreker voegde eraan toe dat de grens soms nog noordelijker ligt,  waarmee hij natuurlijk zinspeelde op de Brabantse gemoedelijkheid en daar ben ik het wel mee eens (hoewel ik vanmorgen op het nieuws hoorde over een dodelijke steekpartij in Uden dus hoezo, gemoedelijk?) Bij gemoedelijk moet je natuurlijk in een adem 'bourgondisch' noemen, want als je ergens terecht kunt voor een lekkere pint en een goede maaltijd is het natuurlijk Brabant en zoals Guus het ook zingt, de horeca blijft er lekker lang open.

Er is weinig Bourgondisch aan de foto hieronder, gemaakt tijdens de 19e Animal wedstrijd boogschieten in Lierop (over mooi Brabant gesproken!). Hars, stof en een droge strot krijg je van zo'n dennenappel, maar dat moet je over hebben voor de door mij verzonnen kersverse traditie om de schutter scherp te houden. Wie uitzonderlijk geniaal schiet (of juist een enorme misser aflevert), moet naar het volgend doel lopen met een dennenappel in de mond. De gelegenheid die aan de foto ten grondslag lag, was een uitzonderlijk goed schot op een vliegende adelaar (in rubber uiteraard). Overigens schoot ik een paar beurten eerder mis op een niet te missen gorilla van 5 meter hoog en moest ik ook toen met een dennenappel door het woud. Slachtoffer van mijn eigen verzinsel.



In dit noordelijkste stukje Zuid-Europa hebben ze ook nog eens prachtige natuurgebieden. Vogels die hier in het westen schaars zijn, komen daar in groten getale voor. Bij de schietwedstrijd in Lierop leek of er in elke boom een gekraagde roodstaart zat te zingen.
Ook de kuifmees doet het er goed, zoals die op de foto hieronder.



Als je de steekpartij er even buitenlaat: goed plekje hoor, Brabant.

Reacties