Kerstraadsel


Mag ik mezelf iets vragen?

Ik zag bij Serious Request

mensen met ALS

Die door die ziekte bijna dood of dood waren

Hadden graag hun leven nog geleefd

Dat is toch erg? Vindt volgens mij iedereen

 

Op andere plekken op de wereld vinden ze dit maar soft

Met raketten, drones, bommen en granaten nemen ze levens

als kerstkransjes van een glazen schaal

Net zulke levens als van die arme ALS-patiënten

Of vergelijk ik appelen met peren?

Zijn gebombardeerde levens andere levens?

Minderwaardige levens die vrijelijk verwoest mogen worden

Of hoeft mededogen niet verder te gaan dan de eigen voordeur?

Niet verder dan het eigen volk, niet verder dan het eigen geloof?

 

Maar hoe zit het dan met Jezus’ andere wang?

Waar ergens is die verloren gegaan?

Of geldt Jezus niet voor iedereen?

Of de naastenliefde die hij predikte?

Zo van:

Jullie daar, jullie vieren Kerstmis,

moeten jullie zelf weten

Wij niet, wij vieren andere feesten

En mogen levens pakken zoveel als we willen

 

Ik ben eruit: Het is mijn eigen naïeve dommigheid

Om hieraan te denken met Kerstmis

In plaats van aan de rollade en de aardappelkroketjes en de stoofpeertjes

En aan de 7,5 miljoen die Nederland doneerde aan het ALS-fonds.

 

Ik wens iedereen fijne dagen, een gezond, gelukkig en vredevol 2024.

Peter

 



Reacties