Half vol

Op deze nazomerdagen is de avondpolder een feest.

Het begint al bij het verlaten van het 'beton', als je tegen een muur van frisheid aanfietst - toch maar het meegenomen vest aantrekken. De naderende herfst is vochtig voelbaar. En zichtbaar: nevelslierten verschijnen boven het water. De schemering doet de lucht kleuren van blauw naar diep oranje. Boerenzwaluwen proberen in het laatste licht nog een hapje te scoren - en daarna duiken ze met zijn allen een rietkraag in voor de nacht.  En  dan heb ik het mooiste nog niet verteld: in de verte klinkt het gejengel van jonge boomvalken. 

Helaas, het gaat allemaal aan mij voorbij, want na het avondeten gaat mijn kaars met een wanhopige zucht uit.  

Maar niet getreurd, in de ochtend kan ik er nog wel naartoe. En ook dan heeft de polder zijn charme (omlijst met verkeerslawaai en bedrijvigheid, maar oké).
Daarom kan ik vertellen dat van het ene nest een paar dagen terug twee jonge boomvalken uitgevlogen zijn en dat op een ander nest nog peuters zitten, die over een weekje pas hun eerste vluchtjes mogen maken.

Dit nog te mogen meemaken, jullie moeten eens weten hoe dankbaar ik daarvoor ben.  

Daar zit ze dan: moeder boomvalk wakend over haar kroost

Overdag is er ook wel wat te zien...

Deze koe was wat koeien altijd zijn: nieuwsgierig

 

Reacties