Hol

Ze vlogen gisteren al een paar keer over mij heen. Eerst had ik geen aandacht voor ze, omdat ik probeerde om de koekoek te spotten. Toen ik die eenmaal gezien had, ging ik toch eens zitten voor die overvliegende grote bonte spechten. 

Steeds landden zij in dezelfde boom in het bosje achter mij. Een nest(hol) misschien? 

Na mijn krukje te hebben verplaatst vond ik het grof uitgehakte hol in een half verrotte wilg. Vader en moeder specht gingen er bij toerbeurt in met een mond vol insecten en kwamen eruit met niets, of soms met een pakketje poep.

Ik vermoed dat de jongen nog klein zijn, want ik zag ze niet. Jongen die op uitvliegen staan, steken kun kopjes vaak naar buiten, nieuwsgierig naar de wereld buiten, weg van de claustrofobische benauwdheid van hun wieg.

Mogelijk ben ik de komende week nog in staat om het vervolg van het verhaal vast te leggen. Zo niet, dan moeten we het doen met de foto’s van gisteren. 

PS: de foto's zijn gemaakt van ruime afstand met een 600 mm lens en daarna uitvergroot

Zie hier het hol

Moeder specht met een lading voer

Eruit met een pakketje uitwerpselen

Het is passen en meten, maar hij kan er helemaal in

En weer op weg naar een volgende snack

Niet zo'n scherpe foto, maar wat een prachtig getekende vleugels

 

 

 

Reacties