Gulzig XXL en een exoot

Spreeuwen zijn geen vaste gast in mijn tuin. Of beter, dat waren ze niet, want nadat ze het vetblok ontdekt hadden, waren ze er niet meer weg te slaan. Dat vetblok roofden ze in  een paar dagen leeg met hele brokken tegelijk. Heel wat anders dan de bescheiden muizenhapjes van de mezen en de roodborst. 
 
Spreeuwen zijn prachtig. Kijk bijvoorbeeld naar de witte stippen op hun borst, die een pijltjespatroon vormen. Toch zit ik met smart te wachten tot ze opkrassen. Daarom heb ik geen nieuw vetblok opgehangen, wat die sufferds al een paar dagen niet door lijken te hebben. Of ze vertrouwen natuurlijk op de ruimhartigheid van de Stadsvogelaar; nou, niet dus!
 
En dan die exoot. Die zag Sandra tijdens ons wandelingetje in de Bernisse. 'Wat is dat?' riep ze. Mijn parate kennis liet mij echter in de steek. Maar geen nood, ik appte een foto naar Chris de Nooijer van Goldcrest Nature Tours, en al na een paar seconden kreeg ik het antwoord: een Chileense smient. Die schijnt al een paar jaar in de buurt rond te zwemmen. Oké...
 
Goldcrest Nature Tours uit Heenvliet wordt door Chris gerund, samen met zijn vrouw Annemieke. Ze verzorgen natuurreisjes naar allerlei bestemmingen, ook hier in de buurt. Een echte aanrader voor wie er eens op uit wil met een gids die alle plekjes kent en alle soorten weet. Niet alleen vogels, maar ook zoogdieren, vlinders en libellen. Onderaan deze pagina staat een link naar hun website. 
 
Zo, genoeg reclame gemaakt. Geniet nog even van de foto's, en daarna van de kerstdagen en dan zien wij elkaar weer in het nieuwe jaar (of eerder als er iets heel moois voorbij komt). Natuurlijk wens ik iedereen het beste toe op elk denkbaar gebied.
 
Zie het pijltjespatroon
Ziehier de Chileense Smient

Reacties