Blauwe stipjes

Je zou er zo aan voorbij fietsen, aan zo’n minuscuul blauw stipje in een zee van herfstkleuren. En ik ben ervan overtuigd dat mij dat ook vaak gebeurt. Ondanks mijn speurende blik die altijd alert is op blauwe stipjes. Stipjes die ijsvogels blijken te zijn, de meest tropisch ogende vogelsoort in ons koude kikkerland. 

Verleden week was ik het slootje al bijna gepasseerd toen ik abrupt aan de noodrem trok. Ik rolde mijn fiets een meter terug, richtte de verrekijker en bingo! Behoedzaam de camera gepakt, en hopen dat ik niet te erg zou beven.

Najaar en winter zijn de ideale seizoenen om ijsvogels te spotten. Ze vallen dan net iets meer op in het bladerloze struikgewas aan de rand van heldere sloten. Je zou ze zo maar kunnen spotten in je eigen woonwijk. Tenminste als ze met de rug naar jou toegekeerd zitten, want hun borst heeft de kleur van een dor herfstblad. Dus: laat de blikken maar eens speuren en fiets of wandel er niet aan voorbij. 

Het stipje

En de uitvergroting van het stipje

 

Reacties