Smelleken

Wat de boomvalk voor mij is in de zomer, is het smelleken in ‘de winter’: het toppunt van vogelaarsgenot. 

Deze kleinste Europese valk broedt in Noord-Europa en Schotland, en overwintert onder andere in Nederland, of trekt er doorheen richting warmere oorden. Klein, sierlijk en dodelijk snel. Ze zitten graag op een kluit in kale bruine akkers.

Ik was maandag op de terugweg naar huis, toen een kleine bruine vogel voor mijn auto langs flitste. Ik wist het meteen, stuurde de berm in en maakte een abrupte stop. Verrekijker richten en daar ging zij hoor, als een speer! Met de akker als achtergrond was zij haast onzichtbaar (wat ook de bedoeling is, om vogeltjes te kunnen verrassen). Een snelle uitval, een hoek naar boven, toen weer in een hoek naar beneden, een korte achtervolging.... Dit keer ontsnapten de leeuweriken. 

Het smellekenvrouwtje streek neer op een  grote kluit. Ver weg, zoals meestal, maar ik kreeg haar toch nog een beetje op de foto. Een bewijsplaatje noemen ze zo’n matige foto met een denigrerend woord, maar voor mij is hij goud.

Boomvalken en smellekens: ik kan er niet vaak genoeg naar kijken.


 

Reacties