John Testosteron

De meeste vogels zijn geen vegetariër. Laat staan veganist. Alleen mensen kunnen zich zulke decadente strapatsen veroorloven. 

Wat niet betekent dat vogels pure carnivoren zijn. Vele zijn ook insectivoor en sommige zelfs omnivoor, zoals de kraai, met een dieet dat bestaat uit zaden, weekdieren, insecten(poppen), amfibieën en, indien voorradig, een ei of een stukje dier, dat meestal eerder is doodgemaakt door een rover of een auto.

Buizerds eigenlijk idem. Behalve plantaardig voedsel: dat pruimen ze niet. Een buizerd is daarmee een lightversie van een omnivoor.

Een paar dagen geleden zag ik een kraai met iets dierlijks in de bek. Uit de foto denk ik op te maken dat het een deel van een haas is, waarschijnlijk ‘road-kill’ of een prooirest van een ander, want kraaien kunnen zelf geen haas de baas (tenzij het een jong of ziek dier is).

Evan later zag ik een buizerd. Die had zich net op de grond laten vallen en vloog op met iets in de klauwen. Uit de foto’s blijkt dat het een lichtgrijze muis is (in een bedje van gras).

En uit wat ik weer wat later zag, blijkt dat ik geen onzin verkondig door te zeggen dat kraaien graag prooien eten die andere rovers gevangen hebben. In een heftig luchtgevecht probeerde de kraai de muis namelijk aan de buizerd te ontfutselen.

Al dat gejaag en geknok. Zou het dan toch kloppen dat vlees eten goed is voor de testosteronspiegel? 

Kraai met dierlijk hapje

Buizerd met dierlijk hapje

Detail van dierlijk hapje: muis in bedje van gras

Kraai probeert muis van buizerd af te pikken

 

Reacties

Een reactie posten