Schaapjes tellen

Een van mijn trouwe lezers vroeg mij pas geleden of het wel goed met mij ging. Hij had namelijk al een poosje niets van mij gelezen. Ik antwoordde dat het best aardig met mij gaat, maar dat de zomer nu eenmaal een stille tijd is op vogelgebied.

Soms is er zelfs zo weinig vogelwaardigs te zien dat het maar beter is om schaapjes te gaan tellen. Maar zo diep wil ik toch niet zinken. Behalve als dat schaap onderwerp is van iets waarbij vogels betrokken zijn. Zoals afgelopen maandag in Brielle, toen ik een groep zwaluwen op insecten zag jagen tussen de schapen. 

Waar schapen zijn, zijn insecten.Waarschijnlijk door de gore stinkvachten en poepgaten van die wollige grazers en door de vele schapenkeutels op de dijk. De zwaluwen weten dat natuurlijk.

Ik was trouwens zo opgegaan in het maken van een mooie actiefoto dat ik niet eens doorhad dat het geen boerenzwaluwen waren, maar oeverzwaluwen. Dan is zo'n foto achteraf weer handig. 

Oeverzwaluwen, boerenzwaluwen, huiszwaluwen, gierzwaluwen? Moeilijk? Valt wel mee al je het eenmaal weet. Klik anders even op de link hieronder.

https://www.vogelbescherming.nl/ontdek-vogels/kennis-over-vogels/vogelgids/vogel/oeverzwaluw



Schaapachtige plaatjes


Reacties